keskiviikko 5. joulukuuta 2012

Birthdays in Barcelona, day 2

Toisen päivän aamuna suuntasimme heti lähimpään kauppahalliin tutkailemaan sen antia. Ostimme leipää ja croissantteja huoneistolle ja jatkoimme lähiseudun tutkailua.
Matkalla takaisin hotellille löytyi taa yksi pieni leikkipuisto (voi kuinka näitä löytöjä osaakin nykyään arvostaa, kun lapsikin pääsee sopivin väliajoin purkamaan energiaansa!) ja pienen croissant-tauon jälkeen oli aika leikkiä.

Tänään päikkäreille mentiin jotakuinkin normaaliaikaan ja kunhan niiltä oli heräilty, lähdimme metrolla kohti Gaudin suunnittelemaan Park Güell:a. Wikipedia osaa kertoa, että puisto on yksi 1900-luvun tunnetuimmista maisema-arkkitehtuurin luomuksista, ja vuodesta 1984 lähtien se on kuulunut Unescon maailmanperintöluetteloon.

Perillä puistossa kiipesimme kok porukka ensimmäiselle tasanteelle, josta löytyikin aivan erinomainen hiekkakenttä, joten mummi ja vaari jäivät kaivamaan uuden Barca-pallon esiin ja testailemaan sitä kun me muut kiipesimme ylös ihastelemaan maisemia.

Vaikka kipuaminen kävikin kuntoilusta, oli se vaivan väärti, sen verran hienot maisemat koko Barcelonan yli kukkulalta avautuivat.

Toisen päivän illallinen osoittautui hieman haasteelliseksi. Kaikki "kunnon" ravintolat avaavat nimittäin ovensa vasta klo 20 ja olimme päättäneet, että tänään laittaisimme pojan ajoissa nukkumaan kun eilinen oli venynyt niin pitkäksi. Jouduimme siis tyytymään jonkinmoiseen Barcelonalaisversioon Pizza Raxista, koska se oli ainoa auki ollut paikka lähistöllä. Tästä viisastuneena päätimme käydä ostamassa kunnon illallistarpeet kauppahallista seuraavana päivänä ja tehdä kunnon illallinen huoneistolla.

1. Oih, tulipa kova ikävä Barcaan ja kuoharipiknikille Guellin puistoon. Asun itse etelä-espanjassa ja barcelona ja madrid on edullisten lentoyhteyksien vuoksi mainio pitkänvkonlopun kohde täällä, joten siellä on tullut käytyä kymmeniä kertoja..Nyt nauttikaa täysin siemauksin ja odotan innolla mitä kaikkea ehdittekään nähdä ja kokea lomallanne, koska aina ihmiset näkee kuitenkin samat asiat niin kovin eri tavoin.. =)

2. Voi mikä Barcelona ja Gaudin rakennelmat kuume näistä syntyykään! Mahtava päästä aurinkoon ja lämpöön edes pikaisesti täältä pimeyden keskeltä :) -Milla